Képzési programok

A szolnoki Varga Katalin Gimnázium felsőoktatási tanulmányok elvégzésére felkészítő négy- és ötéves képzést kínáló általános gimnázium. Az iskolában 6 képzési programot valósítunk meg. Az egyes programok nevére kattintva tovább tájékozódhat:

Arany János Tehetséggondozó Program (AJTP)

Mit kell tudni az Arany János Tehetséggondozó Programról (AJTP)

Az Arany János Tehetséggondozó Program a kormányzat által támogatott országos esélyteremtő program, amely 2000 óta működik eredményesen az ország 21 kiemelkedő gimnáziumában.
2023-24 tanévre vonatkozó felhívás és mellékletei itt érhetők el: Oktatási Hivatal (oktatas.hu)

Célja

  • a tanulók felkészítése az érettségire, az egyetemi továbbtanulásra

Eszközei

  • 5 éves képzés
    • előkészítő év: a tanulók emelt óraszámú idegen nyelv és a digitális kultúra tanítása
    • A programban résztvevők az előkészítő évfolyamot követően a hagyományos gimnáziumi oktatás keretei között tanulnak, az utolsó két évben bármely két tantárgy emelt szinten is választható,
  • speciális kiscsoportos, egyéni foglalkozások (tanulásmódszertan, kommunikáció, önismeret), magyar nyelv és irodalom, valamint matematika tantárgy tanításában.
  • NAT 2020 AJTP Kerettantervek
  • VKG helyi tantervek
  • középfokú nyelvvizsga,
  • ECDL vizsgák alap és haladó szinten,
  • jogosítvány,
  • belföldi és külföldi tanulmányi kirándulásokprogramhétvégék

Mindez teljes körű állami finanszírozással, vagyis a tanulók, szülők számára ingyenesen.

A nevelő-oktató munka délután a kollégiumokban folytatódik, egységet alkotva a délelőtti gimnáziumi tevékenységgel, ezért a programban tanulók számára a kollégium kötelező: Az Arany János Tehetséggondozó Program kollégiumi tevékenység- és foglalkozásrendszere

tanulók szociális (pl. étkezés, közlekedés, különórák, edzések, táborok stb. költségeinek fedezése) és ösztöndíj-támogatásban részesülnek, amelynek összege:

  • 9/AJTP előkészítő évfolyamon egységesen 15 000 Ft/hónap,
  • 9-12. évfolyamokon tanulmányi eredményüktől függően
  • 4,0 tanulmányi átlageredménytől 20 000 Ft/hónap,
  • 4,31 átlageredménytől 30 000 Ft/hónap,
  • 4,71 tanulmányi átlageredmény felett 40 000 Ft/hónap

Kik jogosultak a programra?

  • kedvezményezett településen lakik (közel 1700 ilyen település van, nem csak kistelepülések, hanem pl. városok is, a lista az alábbi linken elérhető: A kedvezményezett települések jegyzéke
  • rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesül
  • gyermekvédelmi szakellátás otthont nyújtó ellátási formájában részesülő nevelésbe vett, vagy a programba történő jelentkezés időpontjában ideiglenes hatállyal elhelyezett
  •  a család- és gyermekjóléti szolgálat az általános iskola és a szülő kezdeményezésére elkészített javaslata alapján rászorult
  • a szülő vagy a családba fogadó gyám aktív korúak ellátására jogosult vagy a pályázat benyújtásának időpontját megelőző 16 hónapon belül legalább 12 hónapig álláskeresőként nyilvántartott személy
  • lakóhelye nem kedvezményezett település, de lakosságszám 5000 fő alatti, és a programba történő jelentkezés időpontjában települési támogatásban vagy a jelentkezés időpontját megelőző 6 hónapon belül rendkívüli települési támogatásban részesül

A programba pályázni kell!

Cím: Varga Katalin Gimnázium, 5000 Szolnok, Szabadság tér 6.

A pályázat tartalmi követelményeiről és a felvételi eljárásról ide kattintva olvashat részletesebben.

Matematika-angol nyelvi program

A matematika-angol program tanulói az első két tanév során emelt óraszámban tanulják a matematikát, valamint angol nyelvóráik számát heti egy angol társalgás óra egészíti ki. A diákok közül sokan szívesen és eredményesen vesznek részt matematikaversenyeken, tudásuk fejlesztésére matematika- és fizikaszakkörök állnak rendelkezésre. Tanulmányaik alatt többen nemcsak a középfokú, hanem a felsőfokú angol nyelvvizsgát is megszerzik. A matek-angolos osztályok diákjai nagy arányban választanak gazdasági, mérnöki vagy informatikai pályát. Amennyiben érdeklődési területük mégis más irányba fordul, természetesen van lehetőség az utolsó két tanévben más tantárgyak emelt szinten történő tanulására.

Magyar-angol két tanítási nyelvű program

Az 1988. szeptemberében indított magyar-angol két tanítási nyelvű képzés évfolyamonként egy-egy osztályban működik. A négyéves gimnáziumi alapképzés sajátossága az angoltanulás magasabb óraszámban, amelynek részeként minden évfolyamon legalább három közismereti tantárgyat célnyelven (angolul) tanulnak a diákok. A közismereti tárgyak közül a matematika, fizika, biológia, történelem, földrajz és célnyelvi civilizáció tanítása történik angol nyelven. A 10. évfolyam végén B2-es tudásszint elérése a cél, amelyet országos kompetenciamérés keretében ellenőriznek.  A program sikeres elvégzése – a sokszínű felsőoktatási továbbtanulás mellett – C1 szintű, komplex típusú, államilag elismert nyelvvizsga-bizonyítvánnyal egyenértékű érettségi bizonyítvány megszerzését is jelenti. A természetes idegennyelv-használat fejlesztését szolgálja az állandó anyanyelvű tanár jelenléte, valamint számos, részben-egészben angol nyelven zajló tanórán kívüli esemény, pl. külföldi utazások, nemzetközi diákcsere programok, külföldi diákok fogadása, versenyek, szimpóziumok, vagy bekapcsolódás országos rendezvényekbe.

Általános tehetséggondozó program

A művészi és gyakorlati kommunikáció modul keretében a diákok gyakorolják az előadó-művészetet, kreatív írást tanulnak. A történelem modul fő célja azon készségek fejlesztése, amelyek szükségesek a történelem érettségi minél eredményesebb teljesítéséhez, témája a Kárpát –medence történelmi múltjának és jelenének megismerése. Az elméleti ismeretek hatékony elsajátítását az élménypedagógia módszerivel ötvözve (drámapedagógia, projektmunka, kirándulások, múzeumlátogatások) kívánjuk elérni.

A programban első idegen nyelvek az angol, vagy a német nyelv; második idegen nyelvek: angol, német, francia, orosz.

Biológia-kémia program

Magas szintű tantárgyi felkészítés biológiából, kémiából, a 9-10. évfolyamon a két tantárgy oktatása emelt óraszámban történik. Korszerű eszközökkel felszerelt természettudományos laboratóriumban készítjük fel diákjainkat emelt- és középszintű érettségi vizsgákra, a diákok részt vehetnek diákkutatásokban, melyekről a gimnázium által szervezett természettudományos diákszimpóziumon számolhatnak be, az egyetemi programok látogatása során betekintést kaphatnak kutatói munkába is. Iskolánkban működik az országos hálózattal működő tehetséggondozó program, a Nemzeti Tudósképző Akadémia területi központja.

Informatika program

A jól képzett informatikusok iránt egyre nagyobb a kereslet. A legmagasabb jövedelmet ők remélhetik hosszú távon is. Az igazán jó lehetőségek ­akár már a felsőfokú képzésben is­ azok számára nyílnak meg, akik kellően fiatal korban elkezdik felkészülést. Ez alapvetően azt jelenti, hogy már a középiskolás éveik elején tanulnak programozni, és ezt a tudást éveken át folyamatosan fejlesztik.

Az informatika (programozás) program ehhez ad alapot, segít a programozás tanulás elkezdésében, és támogatja a folyamatos egyéni fejlődést.

A program célcsoportja:

Azok a 8. osztályos diákok, akik szeretik a matematikát és a továbbtanulási céljaik között szerepel, hogy informatikusok lesznek.

A program tartalma:

A kötelező tananyag mellett kiemelt szerepet kap a programozás, ami két összetevőből áll:

Arduino C# környezet (robotika), és a Python környezet megismerése.

Többletként szerepel még egyéb (aktuális) alkalmazások megismerése, használata: képszerkesztés, videó szerkesztés, 3D tervezés, 3D nyomtatás

A tantervben szereplő tananyag eltérő szinteken teljesíthető, a csoport és az egyének igényei alapján.

Órakeret:

9. és 10 évfolyamon heti 3-3- óra, később a fakultációs tantárgyak választása (digitális kultúra is) szabadon megtehető.

Jelenleg 51 főnyi tantestület dolgozik négy képzési programban tanuló 562 diákkal 17 osztályban. A képzési programok: az ötéves Arany János Tehetséggondozó Program („A” osztályok  egyik fele), a négyéves álatlános tehetséggondozó program („A” osztályok másik fele), a  matematika-angol program („B” osztályok), a magyar-angol két tanítási nyelvű program („C” osztályok), biológia-kémia program („D” osztályok egyik fele) és az informatika program („D” osztályok másik fele).

A legújabb az utóbbi, amelyet 2008-ban azért indítottunk, mert igény mutatkozott olyan gimnáziumi képzésre, amelyben nem érzi úgy a diák, hogy valamely tantárgy mellett el kell köteleznie magát. A 9-10. évfolyam 4 féléve során négy féle tantárgyi modulból választhatnak heti 2-2 órában. A modulok fél évente cserélhetők, de dönthet úgy is a diák, hogy 4 féléven át ugyanazzal a modullal foglalkozik. A 4 félévnyi tartalom összeállítása tehát úgy történt, hogy a maradók mindig újat kapjanak, de az újonnan belépők ne érezzék hiányát egy korábbi modul anyagának. Szándékunk szerint, e két év segít a diákoknak a 11-12. évfolyamon tudatosabb döntést hozni pl. az emelt/középszintű képzés, ill. a továbbtanulás irányának választásában.

Az 1988. szeptemberében indított magyar-angol két tanítási nyelvű képzés évfolyamonként egy-egy osztályban működik. A négyéves gimnáziumi alapképzés sajátossága az angoltanulás magasabb óraszámban, amelynek részeként minden évfolyamon legalább három közismereti tantárgyat célnyelven (angolul) tanulnak a diákok. A közismereti tárgyak közül a matematika, fizika, biológia, történelem és célnyelvi civilizáció tanítása történik angol nyelven. A 10. évfolyam végén B2-es tudásszint elérése a cél, amelyet országos kompetencimérés keretében ellenőriznek.  A program sikeres elvégzése – a sokszínű felsőoktatási továbbtanulás mellett – C1 szintű, komplex típusú, államilag elismert nyelvvizsga-bizonyítvánnyal egyenértékű érettségi bizonyítvány megszerzését is jelenti. A természetes idegennyelv-használat fejlesztését szolgálja az állandó anyanyelvű tanár jelenléte, valamint számos, részben-egészben angol nyelven zajló tanórán kívüli esemény, pl. külföldi utazások, nemzetközi diákcsere programok, külföldi diákok fogadása, versenyek, szimpóziumok, vagy bekapcsolódás országos rendezvényekbe.